Menü

A közműszolgáltatóknál történő ügyintézés kapcsán szinte minden ügyfelem felszisszen, pedig azóta, hogy 2015-ben elkezdtem az ingatlanközvetítői szakmát, hogy őszinte legyek a közműszolgáltatók rengeteget fejlődtek. Ma már nagyon könnyen el tudjuk intézni a órák átírását akár egyetlen űrlap kitöltésével is. Rögtön elmondom, hogyan.

Mikor szükséges a közművek átírása?

Számos oka lehet annak, hogy a közműszolgáltató felé felhasználóváltást kell bejelentenünk. A leggyakoribb ok, hogy az ingatlan értékesítésre került és a korábbi tulajdonos helyett már annak új tulajdonosa, a vevő lesz az új felhasználó. Egyre gyakoribb az is, hogy a tulajdonosok a mérőórákat a bérlők nevére íratják át a bérlés idejére, ezzel elkerülhető, hogy a bérlés ideje alatt felhalmozott tartozást a szolgáltató a tulajdonoson akarja behajtani. Akkor is szükség van az órák átírására, ha valaki örököl egy ingatlant, ekkor az elhunyt személy helyett ő lesz az új felhasználó. És persze végül gondoljunk arra az esetre is, ha egy új ingatlan épül és első lakóként kívánjuk igénybe venni a szolgáltatást.

Mennyi idő áll rendelkezésemre?

Bár korábban valóban eltérések voltak az egyes szolgáltatók között a határidő tekintetében, mostanra elmondható, hogy egységesen 15 nap áll rendelkezésünkre arra, hogy a felhasználóváltást bejelentsük a szolgáltató felé. Ettől abban az egy esetben térhetünk el, ha az ingatlan öröklési várományosai vagyunk, ekkor az elhalálozás tényét legkésőbb a tudomásra jutástól számított 60 napon belül kell bejelentenünk a szolgáltató felé.

Nem érdemes halogatni a felhasználóváltás bejelentését. Néhány nap csúszásért különösebb jogkövetkezmény nem fog minket sújtani, de fontos tudni, hogy amíg a szolgáltató nem értesül a felhasználóváltásról, addig a keletkező számlákat a korábbi felhasználó részére fogja megküldeni, így fizetési kötelezettsége neki keletkezik majd. Az egyes szolgáltatók késedelmes felhasználóváltás bejelentés esetén külön díjat számolhatnak fel, amely 180 napon túli bejelentés esetén kb. 6.000 Ft az egy évet meghaladó késedelem esetén pedig akár 12.000 Ft is lehet.

Együtt vagy külön?

Megdönthetetlenül él az a téveszme, hogy a közművek átírásakor a korábbi és az új felhasználónak együttesen kell megjelennie az ügyfélszolgálaton. Ez azonban nincs így! Bőven elegendő, ha az átírást az új felhasználó, azaz a legtöbb esetben a vevő kezdeményezni. Innentől a folyamat automatikus lesz és minden dokumentumot az elszámoláshoz a korábbi felhasználó meg fog kapni a szolgáltatótól.

Milyen dokumentumokra lesz szükségünk a felhasználó-váltáshoz?

Na igen, ez az ami még nem igazán van összehangolva az egyes szolgáltatóknál. Igencsak eltérő, hogy milyen dokumentumok kellenek a felhasználóváltáshoz. Általánosságban azt tudom elmondani, hogy készüljünk úgy, hogy az ingatlan adásvételi szerződésre, egy 30 napnál nem régebbi tulajdoni lapra lesz szükségük amelyen már látható a változás, továbbá a birtokbaadási jegyzőkönyvet fogják feltétlen kérni tőlünk. Ha pedig öröklés kapcsán merült fel a felhasználóváltás, akkor a halotti anyakönyvi kivonat másolatát kell majd mellékelnünk.

Hogy a legegyszerűbb?

Alapvetően három út áll rendelkezésre, ami gyors és időhatékony.

Az egyik az, hogy az előző bekezdésben felsorolt dokumentumokat beszerezzük, beszkenneljük és az egyes közműszolgáltatók oldalán az elektronikus ügyintézést választva, az erre biztosított elektronikus felületen vagy e-mailben kezdeményezzük a felhasználóváltást. Ennek hátránya, hogy minden egyes közműszolgáltató weboldalát egyesével kell felkeresnünk és lesz, ahol központi e-mail címre kell írnunk egy levelet, lesz ahol egy elektronikus nyomtatványt kell majd kitölteni, de összességében mindenhol megúszhatjuk azt, hogy az ügyfélszolgálatot fel kelljen keresnünk. További előnye ennek a módszernek, hogy ingyenes. A közműszolgáltatók a felhasználóváltásért ugyanis külön díjat nem számolnak fel.

Egy másik – és egy elterjedtebb módszer, hogy olyan vállalkozást keresünk fel, amely helyettünk eljárva felkeresi az egyes közműszolgáltatókat és egységesen átvezeti a felhasználóváltást. Ennek előnye, hogy összesen egy felületen kell megadnunk az adatainkat és így megbízást adhatunk a vállalkozásnak, hogy helyettünk eljárva elvégezze az átírást. Hátránya viszont az előző megoldáshoz képest, hogy nagyságrendileg 2.500 forintot kell fizetnünk közműszolgáltatónként.

A harmadik és egyben legújabb mód pedig a 2022-ben megjelent e-bejelentő kormányzati portál, amely nagyjából ugyanazt tudja mint a második verzióban vázolt szolgáltatás, de közigazgatási keretek között. Nagy előnye azokkal szemben, hogy ez ingyenes szolgáltatás, sőt automatizálható 5 évre előre is, hátránya azonban, hogy még nincs benne minden szolgáltató. Eddigi tapasztalataim szerint kifejezetten nagy a lefedettség már most is, így érdemes először itt próbálkozni, mert nagyon kényelmes és felhasználóbarát a felület. Az általános tájékoztató az alábbi linken megtekinthető: https://www.youtube.com/watch?v=nLnTsBwOzUw

Valamire nem kaptál választ? Vételi ajánlatot tennél, de nem vagy biztos a dolgodban?  Fordulj hozzám bizalommal!

Ha érdekel az  ingatlanközvetítés, vagy igénybe vennéd a szolgáltatásaim egyikét, akkor keress meg elérhetőségeimen vagy kövess be engem az Instagramon!